La Puntita · 23 de Septiembre de 2017. 16:48h.

XAVIER RIUS

Director de e-notícies

Jugar amb foc

Puigdemont està jugant amb foc. Vostès saben que tot el desplegament dels Mossos d’Esquadra es basa en un simple acord polític entre el Govern de l’Estat i el de la Generalitat? Es va signar el 1994. Amb el PSOE al poder. La primera comarca on es van desplegar va ser Osona. No es va enllestir del tot fins el 2008 amb el conseller Saura.

Vostès saben que l’esmentat acord ni tan sols ha estat refrendat per una Llei Orgànica? Al contrari, la Ley Orgánica de Fuerzas y Cuerpos de Seguridad del Estado, la mateixa que ara critica el conseller Forn, relegava les policies autonòmiques a gairebé cossos auxilars de la Policia i la Guàrdia Civil.

El 1986 va ser votada a favor pels companys de partit de Joaquim Forn encara que llavors ell era jovenet. Entre d’altres per una diputada, Maria Eugènia Cuenca, que amb el temps arribaria a consellera de Governació. Ja em perdonarà la Maru que ara faci memòria.

No estic criticant el vot perquè eren altres temps sinó remarcant que tot el desplegament dels Mossos penja d’un fil. Està basat en la bona voluntat entre les dues parts. També en els faits accomplis, per descomptat. Perquè ara sortosamente costaria molt deixar-lo en suspens. Però en teoria l’Estat podria fer marxa enrere.

Potser recordar també que, a Pujol, no li van interessar els Mossos durant les seves primeres legislatures. Estaven per fer bonic. En el seu programa de govern va prioritzar la construcció de l’Administració catalana -amb més o menys encert-, la immersió linguïstica o la posada en marxa de TV3. Era l’etapa anomenada de reconstrucció nacional.

Hi ha aquella anècdota verídica -la recull fins i tot l'expresident a les memòries- que el dia que va prendre possessió li va dir a Lluís Prenafeta, llavors tot just nomenat Secretari General de Presidència: “Lluís, tu saps que és la Generalitat? La Generalitat som tu i jo”.

Fins el començament dels 90 no va fixar el desplegament dels Mossos, relegats aleshores a tasques de vigilància d’edificis oficials, com a objectiu polític. D’entrada va plantejar que es fessin càrrec de la seguretat del Camp Nou perquè allò de veure la Policia Nacional a l'estadi del Barça era com un greuge. Sobretot els dies de partit amb el Madrid. A mi m’ho havia explicat el propi Delegat del Govern espanyol, Miquel Solans. Tants anys després espero que em permeti la indiscreció.

Per això, com deia, estem jugant en foc. A més, és el propi Ministeri de l’Interior qui paga aproximadament el 80% del sou dels agents. La resta -els complements- els abona la Generalitat. Sí, ja sé que és amb els nostres impostos, però tenen l’aixeta pel mànec. I, si no recordo malament, a la cerimònia de graduació anual a l’escola de Mollet -ara Institut de Seguretat Pública de Catalunya- també juren o promente la Constitució i l’Estatut.

Els que tenen la santa paciència de seguir-me ja saben el que penso del procés: no haguéssim hagut d’arribar mai fins aquí. O almenys arribar-hi així. Si fas un pols a l’Estat has de tenir les esquenes ben cobertes. I aguantar el cop.

El que no pot ser és que el vicepresident Junqueras trenqui amb el FLA i l’endemà enviï els papers que li reclamavane des del ministerio. Que la Sindicatura Electoral es dissolgui a la primera multa. O que el conseller d’Interior, Joaquim Forn, digui que “som imbatibles” el dia que li intervenen els Mossos. De fet, als països moderns, el conseller del ram no fa mítings. Es queda al marge de les campanyes electorals.

La campanya del referèndum ha acabat sent una campanya en la que Junqueras tanca un míting amb els crits de “Visca la democràcia y viva la España democrática”. Rufián apel·la a votar només per fotre el PP. I Puigdemont fa una crida contra “el franquisme” quaranta-dos anys després de la mort del dictador. Això, a Europa, no cola. No hi ha cap cancelleria europea que hagi mogut fins ara un dit per nosaltres. Silenci absolut. Afer intern.

Per això tot plegat fa olor a Dencàs. Espero no passar per la vergonya de veure ningú fugint per les clavagueres. Però no tibem tant la corda: el 6 d’octubre, el llavors conseller anava cridant per ràdio: “Catalans, dempeus”. Primer va apel·lar als seus, després als anarquistes i finalment fins i tot als espanyols!.

I saben què va passar? Res. L'heroïcitat va durar just deu hores. Van ficar el president de la Generalitat i tot el Govern a la presó i no va passar res. La resta de Catalunya va tornar a obrir la persiana de la botiga l'endemà. La Catalunya que surt per TV3 és la de les mobilitzacions al Departament d'Economia, davant el TSJC, dels estudiants o els mítings de Junts pel Sí i la CUP, però tampoc és tota Catalunya.

Si us plau, prou o ens cremarem. No només estem posant en perill el futur dels Mossos sinó també l'autogovern. Poc o molt el període de més autogovern -i més llarg- que hem tingut en els darrers 300 anys. Anem amb compte també que no acabem fent el ridícul com a país. Així no anem enlloc.

82 Comentarios

Publicidad
#32 Aurelio, Barcelona, 26/09/2017 - 16:08

Voste toca de peus a terra i aixo es una "pantalla superada" pels processistes. Ara toca deliri, martiri i lèpica de la desfeta perque 1714 comença a quedar una miqueta lluny i Franco fa pudor a mort. Aixo tracta de crear un nou meme pels que viuen en l'agravi permanent

#31 Deulofeu, Figueres, 24/09/2017 - 20:08

Espanya és com l'URSS el 1989.

#31.1 pepe.----, andorra, 25/09/2017 - 15:05

sera en tu imaginación, cualquier parecido es pura coincidencia. En España no hay gulags, en España se pueden tener fotocopiadoras, en España no se encarcela a los disidentes en la lubianka.....¿Quieres mas?

#31.2 PQG , Peninsula Ibérica , 25/09/2017 - 20:57

Sr delofeu hágase un favor y deje de banalizar el dolor de los que realmente lo han pasado mal. Lo digo porque aunque seguramente sean impresiones EQUIVOCADAS da la impresión de que o no es una persona muy inteligente o es mala persona

#31.3 auroc, c, 25/09/2017 - 21:40

Més aviat es refereix a la sensació de descomposició que es vivia a l'URSS de finals dels 80. Deu ser això. L'Espanya actual el que més s'assembla és a la dels anys del Arias Navarro i el Ministro Fraga Iribarne.

#31.4 pepe.----, andorra, 26/09/2017 - 15:23

Sera la percepción de la realidad q teneis los separatas, q no tiene nada q ver con la realidad. Y lo de comparar la España de hoy en día con la de la transición ya es de risa mayor. Si fuese parecido, hubiese habido palos a troche y moche para todo el mundo.....Me queda claro q tu no has vivido de primera mano esos años.

#30 PepetCabrejat, Bcn, 24/09/2017 - 15:35

Res que no s'arregli amb uns gintonics a Casa Fuster.

#30.1 pepe.----, andorra, 25/09/2017 - 15:06

pero las copas se pagaran a la catalana, cada uno lo suyo, o la española, cada uno paga una ronda....¿o a la vasca? cada uno pone bote....

#29 Xavier fabra , Only barcelones , 24/09/2017 - 11:52

todo esto pasa por pensar que el gallego no tenia huevos , y ahora desde la derrota del nacionalismo total nos sentaremos a negociar un encaje ,

#29.1 Jordi BR, L'H, 25/09/2017 - 22:28

Xavier, una pregunta, si se tienen que convocar elecciones en Ocubre, que te piensas que vamos a votar los independentistas?

#29.2 pepe.----, andorra, 26/09/2017 - 15:25

tu no eres independentista, eres un separata, q no es lo mismo. Un independentista se hace preguntas y duda, pq Ubi dubium, ubi libertas.....Claro q para ti cualquier critica es un insulto o una falta de respeto o cualquier argumento de leguleyo barato.

#29.3 Jordi BR, L'H, 26/09/2017 - 19:51

Pepe tienes una obsesión por etiquetar a la gente, pero no creo que tengas la más mínima capacidad para encajar las que te pueden poner a ti. Lógicamente no voy a caer en tu perverso y maleducado juego. Y te recuerdo, que primero soy soberanista, porque creo que debemos decidir entre todos, y mi opción es la independentista. Tú te haces preguntas?

#29.4 pepe.----, andorra, 27/09/2017 - 15:15

y q etiquetas me vas a poner? la de lector de ABC? la de facha? la de fascista? la de opresor del pueblo separata? llegas tarde y me da igual q me insultes con lo de maleducado cuando ni te falto al respeto ni soy maleducado. Y si, debemos decidir entre todos, entre todos los españoles, no solo entre lo q digan las oligarquias q os controlan.

#29.5 pepe.----, andorra, 27/09/2017 - 15:16

si, yo lo q me pregunto es como es posible q dos millones de personas se crean las mentiras de unas oligarquias cleptomanas q lo unico q pretenden es ver como se benefician de Cataluña en lugar de hacer lo contrario, me pregunto como es posible q unos q dicen q quieren democracia, no me pregunten por todo y solo por lo q les interesa.

#29.6 pepe.----, andorra, 27/09/2017 - 15:18

me pregunto pq una persona entra en un CAP y no son capaces de decirle q tiene apendicitis, seguro q en un perfecto catalan y el tio va y se muere, me pregunto pq a los pobres discapacitados con el 33% les ratean la subvencion del SMI y me pregunto pq es mas importante el sueldo de la hermana de Guardiola, q el dar servicio a los ciudadanos.

#28 Montse, Barcelona, 24/09/2017 - 11:09

¿Por qué se callan ante los escraches a los alcaldes contrarios al 1-O? ¿Y de los insultos, entre ellos tildarnos de franquistas, a los no secesionistas?..................Podría seguir, son muchos los interrogantes, pero muchos, huérfanos de una izquierda catalana y española solidaria, no tendremos más remedio que votar a Ciutadans como mal menor

#28.1 Jordi BR, L'H, 25/09/2017 - 22:31

Montse, que algún alcalde tenga que oir algún improperio es más grave que los 700 alcaldes que han tenido que aguantar las preguntas amenazantes de un fiscal politizado sin causa penal??
Que no tienes izquierda? Tienes el PSOE (aunque realmente ya no se le distingue demasiado de PP y PSOE) o Podemos q aun siendo soberanista no apoya la independenci

#28.2 pepe.----, andorra, 26/09/2017 - 15:27

entre una turba y un fiscal, no hay color, decir q un fiscal hace preguntas amenzanantes es como decir q el agua moja chaval y lo de politizado sin causa penal ya me indica claramente en donde de has sacado la carrera de derecho. ¿En el abad oliva? Y reza para q el juez no acepte las peticiones del fiscal....

#28.3 Jordi BR, L'H, 26/09/2017 - 20:12

Turba??? Olé tú, como siempre todo un señor.....faltón. No tengo derecho, evidentemente nunca me pude pagar una universidad privada. No te preocupes el juez aceptará lo que diga la fiscalía que es lo que le habrá dicho tu amiga Sorayita. Así funciona la "justicia" de tu España

#28.4 pepe.----, andorra, 27/09/2017 - 15:21

si no te gusta la realidad puedes cambiarla, pero seguira siendo una turba, no es una opinion, es una constatacion, pq yo no practico la neolengua ni las sutilezas de los politicos, Seguro q el juez aceptara lo q diga la pija, igual q hizo con la ley de imposicion linguistica, claro q quejarse de la justicia despues de 30 años, parece oportunista.

#28.5 pepe.----, andorra, 27/09/2017 - 15:22

lo q uno no puede hacer es colaborar con un regimen durante 40 años y cuando vienen mal dadas pq te han pillado con el carrito del 4% o pq ya no hay pan para tanto chorizo, quejarse de la justicia española, pues mira chaval, cuando os ha interesado a los separatas, bien q os habéis aprovechado, sobre todo para no cumplir lo del español en el cole.