La Puntita · 15 de Mayo de 2017. 21:31h.

XAVIER RIUS

Director de e-notícies

Una altra mala notícia per a Catalunya

Salvador Alemany. Foto: abertis.com

 

La venda d'Abertis a una multinacional italiana és una mala notícia per a Catalunya. La força d'un país no és mesura ara per la força del seu exèrcit sinó de la seva economia. No pel nombre de soldats sinó de multinacionals. Però si jo fos Salvador Alemany vendria. Fora maldecaps.

Al capdavall aquí esmentem el nom de la companyia -més del 60% del seu negoci són autopistes- i sembla que escoltem el nom del porc o el del diable. A més, la majoria de concessions acaba dintre d'uns anys.

Si es consuma l'operació serà el resultat final d'aquella campanya a la que va va donar suport Esquerra -la idea va ser de Solidaritat- quan estava a l'oposició. Encara que no he tornat a sentir el lema de "No vull pagar" des que han tornat la Govern.

La campanya va ser un èxit. Per contrarrestar una opinió pública en contra Salvador Alemany va fer dues coses: suprimir el personal als peatges -així no s'obre la barrera encara que toquis la botzina- i els peatges troncals. Pagues igual, però sembla que paguis menys.

En fi, vaig a dir dues coses incorrectes en un país en el que tradicionalment tirem la casa per la finestra -només faltava la renda mínima garantida: primer, les coses gratis no es valoren. A mi també em sembla una injustícia els peatges -sobretot determinats peatges-, però si els suprimim tots haurem de pagar el manteniment de les autopistes amb impostos.

Segon, Espanya ens roba, però ahir vaig fer la vintena de quilòmetres que separen Manresa de Sant Vicenç de Castellet i vaig pagar 3,88 euros. Ah, però aquesta autopista no és de l'Estat, la va fer la Generalitat. Ho he recordat aquest matí a twitter i una senyora (sic) de Demòcrates m'ha dit, molt amablement, que feia demagògia. Com diria Carod, 3,88 euros són 3,88 euros aquí i a la Xina Popular.

Hem superat la crisi -o això diuen- sense que hàgim canviat de model productiu. En el fons continuem sent totxo i turisme. La prova és que BCN World és un dels projectes estrella de la legislatura a falta d'altra obra de govern. I hi ha assigantures pendents -com la Catalunya trilingüe- de la que sento a parlar des de l'última legislatura de Jordi Pujol.

Però hem perdut pes econòmic i industrial. Fa uns anys, TV3 celebrava la nit de Cap d'Any davant un edifici tan emblemàtic com la torre Agbar, seu d'una companyia catalana. Agbar és ara de propietat francesa i hem ofert l'immoble per acollir l'Agència Europea del Medicament perquè està buit. Una empresa hi volia instal·lar un hotel, però s'ha tirat enrere per les traves de l'Ajuntament.

sans.jpg

Ramon Pellicer i Raquel Sans, a la nit de Cap d'Any de TV3 del 2007

 

 

PD/ Yo he venido a hablar de mi libro:  https://www.amazon.es/dp/B01N9TAZXB?ref_=cm_sw_r_kb_dp_-fFGybRE91WSQ&tag=kp0a0-21&linkCode=kpe

19 Comentarios

#10 Foment del peatge , ., 17/05/2017 - 17:09

Bona feina, ja pot passar per Abertis a cobrar la comissió.

#9 Francesc777, Barcelona, 17/05/2017 - 11:17

Per cert...els italians faran el mateix que van fer amb Endesa. Buidaran Abertis, traspassant el negoci rendible a Franca i Llatinoamèrica i la compra els hi sortira gratis. Quan Abertis va intentar comprar Autostrade (ara Atlantia), el govern italià ho va vetar. On està ara el govern espanyol per impedir la venda d'una empresa estratègica?

#9.1 pepe.----, andorra, 17/05/2017 - 12:10

en ITalia un politico puede ser corrupto, pero al menos se siente italiano y piensa algo en sus intereses comunes. En España, desde siempre, los politicos son sobornados a lo bestia pq ni se sientes españoles ni piensan lo mas minimo en los intereses comunes. Y siempre es asi desde hace 450 años.

#8 Francesc777, Barcelona, 17/05/2017 - 11:13

Podria aprofundir una mica mes en l'anàlisi...Una de les raons de la venda d'Agbar i Abertis a mans estrangeres es la pèrdua de control per part de Criteria (la Caixa). El Govern espanyol no va defensar prou la Caixa davant lobbies europeus i aquesta s'ha vist obligada a reduir la seva participació en empreses industrials i perdre'n el control.

#7 pepe.----, andorra, 16/05/2017 - 11:57

Se quitan de encima las autopistas pq van a ir cayendo las concesiones y pasando al dominio de la viñeta, es decir, se vende un negocio q dejara de existir en diez o quince años, es decir, pasaremos a pagar las autopistas todos los conductores, circulemos o no por la autopista.

#6 Pepe, Alacant, 16/05/2017 - 10:53

La fuerza de un país se mide por la admiración que causa su eficiencia en resolver sus problemas, aquí no sólo no resuelven los que ya hay ,sino que encima se crean otros nuevos donde no los había, así pues que nadie se sorprenda por el declive.

#6.1 pepe.----, andorra, 17/05/2017 - 12:11

El problema pepe, es q esos problemas vienen instigados por otros paises q ven a España como un peligro, a partir de ahi, se potencia al politico mas malo e incompetente para q una vez en el poder, destroze el pais desde dentro, es lo q han hecho en Argentina y ahora se hace en España. Nihil novit sub sole.

#6.2 Pepe, Alacant, 17/05/2017 - 20:53

Eso que sugieres es como que todos los males provienen de Madrit y ninguno es culpa nuestra, cuando en realidad lo peor que nos ocurre en la vida raras veces es culpa de otros.