Publicidad
La Puntita · 27 de Enero de 2012. 13:04h.

XAVIER RIUS

Punt de mira

Spanair o la burgesia catalana

Imagen de El País

Encara espero equivocar-me, però tinc la sensació que Spanair no té futur des de l'endemà mateix de la seva compra: aquell dia El País (31 de gener del 2009) obria la seva secció de Catalunya amb el titular "Spanair pasa a manos catalanas" amb una foto dels promotors de la iniciativa.

Hi havia més polítics (Xavier Trias, Jordi Portabella, Jordi William Carnes, etc) i patums de la mal anomenada societat civil (Miquel Valls, Josep González, etc ) que empresaris pròpiament dits. Jo no em dedico a la informació econòmica però l'únic que vaig reconèixer -a la quarta fila-, era Carles Tusquets, de Fibanc.

La segona és quan vam descobrir -i publicar- que Ferran Soriano tenia un sou de 300.000 euros a l'any. No dubto que en altres companyies aèries -sobretot si són rendibles- el president deu cobrar un sou similar o superior, però el primer que havia de fer el nou president d'Spanair era aconseguir clients, no posar-se un sou pels núvols encara que fos una companyia aèria.

Des d'aleshores, hem perdut el compte de quantes vegades les administracions catalanes -via ICF, Ajuntament o Fira- han injectat calers a la companyia amb l'excusa que és catalana. Si els nostres comptes són correctes sumen més de 140 milions d'euros, tot i que hi falten els darrers ajuts.

Però em temo que el negoci d'Spanair era simplement engreixar-la per acabar intentar vendre-la a una altra després d'una sessió de power point. Com en el temps de la bombolla d'internet: n'hi havia que es pensaven que el negoci era crear un portal per encolomar-lo a Telefònica. Al final no han picat ni els de Qatar. I això que patrocinen el Barça.

De debò algú és pensa que els suecs de SAS són imbècils? Ningú no vendria una companyia aèria rendible per un euro. Amb l'agreujant, a més, d'un accident que va costar la vida a 154 passatgers. No en sé el cost, però potser sí que el primer que hagués hagut de fer Ferran Soriano és canviar el nom de la companyia pel de Catair -com demanava ERC- o Air Barcelona -com els d'Air Berlin- per aprofitar el ganxo turístic de la ciutat.

En el fons, Spanair -com el Palau o el Liceu- demostra que la burgesia catalana no dóna més de si. Ja ho va dir l'aleshores president Montilla en una entrevista a TV3 el 28 de novembre del 2007: "estaria bé que hi hagués hagut empreses catalanes disposades a comprar Ibèria”. Segurament -sobretot per salvar el Prat- l'aposta bona era Ibèria. Però amb Ibèria no ens vam atrevir.

 

 

PD/ Aquest article ha estat penjat al matí abans de la fallida d'Spanair

 

Recomano aquest llibre encara que sigui meu (12 euros):

http://www.contralabarcelonaprogre.cat/

També em pots seguir al twitter:

http://www.twitter.com/xriusenoticies

Publicidad

34 Comentarios

Publicidad
#16 ojo al dato, b, 30/01/2012 - 18:48

Catalonia is not Spain.

Catalonia is Spanair.

#15 Pere, Lleida, 28/01/2012 - 18:00

Estic d'acord. Només espero que des dels mitjans catalans es faci el mateix tractament que va fer-se amb el cas d'Air Comet (Díaz Ferran), on la crítica va ser brutal. Ara tots es renten les mans i ningú assumeix responsabilitats. Escandalós!

#15.1 Gerard, Barna, 30/01/2012 - 11:00

Em sembla perfecte. Jo espero que el ministeri i els mitjans que ells anomenen "nacionales y generalistas" tractin aquest tancament com altres d'anteriors. El Soriano, a qui no tinc cap interès a defensar, avui estava a la ràdio. AL Diaz Ferran encara l'esperem.

#14 d, BCN, 28/01/2012 - 13:53

Algú ho havia d'escriure i exposar.
Felicitats, Rius.

#13 David, Salou, 28/01/2012 - 11:46

I no expliques el joc brut de l'estat espanyol en aquest tema? ha estat fent l'impossible per a que Spanair no fos competitiva, i per a que el Prat no esdevingués un hub.

No en dius res d'això?

#13.1 -emilio, a, 28/01/2012 - 12:15

Es que eso es mentira, AENA consiguió que Singapur Airlines se asociara con Spanair para el vuelo Rio-BCN-Singapur. De hecho le negó slots en elPrat hasta que dio su brazo a torcer y aceptó hacer vuelos con Spanair en codigo compartido.

#13.2 Ramon García, Bcn, 28/01/2012 - 13:38

El colon Emilio no sap res...

Quants vols internacionals fa Iberia des del Prat? l'estat espanyol va apostar per Vueling al Prat, va deixar entrar Ryanair al Prat, rebentant preus, i fent que Spanair no fos competitiva.

El què no és veritat? Colon Emilio; vés fent les maletes.

#13.3 Pere, Lleida, 28/01/2012 - 18:07

David, el tipus d'argument que utilitzes és el que fa li ha funcionat al nacionalisme des del cas Banca Catalana. Victimisme, la culpa és de Madrid i ara també, del tripartit. Quants diners ha donat el govern Mas a Spanair? I ara diu que és un projecte de l'etapa anterior? Increïble!

#13.4 Víctor, Reus, 29/01/2012 - 12:31

Sí, claro, David. La culpa siempre la tiene el Estado Español. Incluso la sequía se debe a que España no permite el paso de las masas de aire húmedo que transportan los vientos del Oeste.

#13.5 Gerard, Barna, 30/01/2012 - 11:10

David, però això ja ho sabíem quan es va comprar al companyia. De fet, no es va comprar precisament per combatre això? Per tant, encara que no deixi de ser una realitat palpable, no val esgrimir aquesta excusa. Cal fer les 2 crítiques, pero millorar la part q ens toca, la nostra.

#13.6 Gerard, Barna, 30/01/2012 - 11:13

El que fa l'EMilio és gafar l'excepció com a normal. Excepció feta, probablement, per intentar convèncer de que no era necessari un canvi de gestió ni autonomia el Prat, que calia confiar en AENA. Flor d'una dia, peixet, com li vulguis dir. EL titas-titas s'ha d'acabar.

#12 pau-jo, sant cugat, 28/01/2012 - 10:45

si spanair s'ha enfonsat es perque els catalans li hem fet el joc com ningu al mon a Ryanair

#12.1 Gerard, Barna, 30/01/2012 - 11:15

Aquest és un tema interessant. Posats a apostar políticament, quan Ryanair es posar fetxenda els podien haver fet fora i buscar alternatives. Pero sempre ens quedem a mitges.